تاریخچه به وجود آمدن توپ والیبال

آقای ویلیام جی مورگان اهل ماساچوست آمریکا در سال 1895 ورزش والیبال را اختراع کرد. او ویژگی وعناصر بازی های بسکتبال ،بیس بال ،هندبال و تنیس را برای ابداع این ورزش با هم ترکیب نمود.ادامه مطلب ...

 

 

 

 

تاریخچه به وجود آمدن توپ والیبال:
آقای ویلیام جی مورگان اهل ماساچوست آمریکا در سال 1895 ورزش والیبال را اختراع کرد. او ویژگی وعناصر بازی های بسکتبال ،بیس بال ،هندبال و تنیس را برای ابداع این ورزش با هم ترکیب نمود. اما درآن زمان هیچ یک از توپ ها ی موجود مناسب این ورزش نبودند.برای بیشتردرهوانگه داشته شدن توپ برفراز یک توربلند توپی خاصی مورد نیاز بود.بنابراین باید یک توپ مخصوص برای ورزش جدید طراحی وساخته می شد.

                                                                                                                         

                                                                                                                      ویلیام جی مورگان

توپ های اولیه:
به دلیل اینکه نیاز بود تا توپ جدید تاحد امکان درهوا نگه داشته می شد،نیاز بود تاآن رانسبتا سبک می ساختند.اما نه اینقدر سبک که حرکتی آهسته در هوا داشته باشد.در ابتدا بازی با بلادر(لایه لاستیکی درونی توپ که محفظه نگهداری فشار باد وهواست) یک توپ بسکتبال انجام می گردید،اما این بلادر به دلیل اینکه سبک بود به کندی در هوا حرکت می کرد. والیبالیست های اولیه سعی می کردند تابتوانندبا توپ بسکتبال بازی کنند اما این توپ نیز برای این ورزش سنگین بود.

توپ های کمپانی اسپالدینگ:
مورگان از کارخانه A.G. Spalding & Bros که در نزدیکی چیکوپی ماساچوست بود خواست تا یک توپ مخصوص بری این ورزش جدید طراحی کنند.آنها در سال 1890 یک توپ جدیدکه از سه لایه تشکیل می شد را ساختند.لایه اول بلادرکه از جنس لاستیک خام یا لاتکس مانند تیوپ تایرهای دوچرخه بود.لایه دوم یک مواد توری شکل بودکه اطراف بلادر را می گرفت.لایه سوم یک لایه چرم بود که برروی تمامی لایه ها قرار می گرفت.این توپ یک محصول رضایت بخش بود که در والیبال مدرن نیز تا کنون به طور قابل ملاحظه ای تغییرنکرده است. 

                                                                   

توپ والیبال رسمی المپیک 2008:
برای دهه های متمادی لایه خارجی توپ های والیبال از18 تیکه مجزا که بهم دوخت می شدند تشکیل میشد.کمپانی میکاسا برای مسابقات والیبال سالنی الپیک 2008یک توپ جدید با طراحی وساختمانی جدید به این مسابقات عرضه کرد. این توپ جدید طرحی 8 تیکه داشت که به دست اجازه تماس بیشتر با توپ را برای دقت بیشتر میداد. لایه خارجی توپ جدید حاوی فرورفتگی های بود که باکاهش مقاومت در برابر هوا باعث می گردید که توپ با الگوی ثابت و سرعتی بیشتر در هوا به پرواز در آید. بعد از صدها سال این یک تغییر بزرگ در طراحی وساخت توپ های والیبال بود.

مشخصات توپ های والیبال :
توپ های جدید والیبال محیطی برابر 63.5 تا 68.5 سانتیمتر و ورزنی معادل 255 تا 340گرم دارند.

توپ رسمی مسابقات  والیبال سالنی المپیک ریو 2016 :
توپ والیبال میکاسا mva200 با قیمتی در حدود 70 دلار(در حدود 2500000 ریال ایران)

 

مزایای توپ والیبال میکاسا mva200:
ساخت وکیفیتی عالی همرا با افزایش عملکرد وکارایی
طراحی 8 تیکه که فراهم کننده سطح تماسی وسیع با دست برای بالابردن کنترل و افزایش حس لمس توپ
سطح متخلخل از جنس میکروفایبرکه به دلیل کاهش مقاومت اثر هوا  به توپ اجازه می دهد که در هوا با سرعت بیشتری حرکت کند.
افزایش دقت پرتاب که اجازه می دهد تا سرویس و اسپک ها به طرز خلاقانه تری اجرا گردند.
لایه خارجی رنگین توپ به چشم برای تشخیص بهتر سرعت و چرخش توپ کمک می کند.

دارای تاییده فنی fivb

                                                                                                          

توضیح : اخیرا مشاهده شده که توپ های کاملا شبیه توپ های اورجینال میکاسا در بازار عرضه گردیده که تشخیص کیفیت واصالت آن از ظاهر توپ بسیارمشکل است. در واقع فقط والیبالیست های مجرب و کارآزموده آن هم در خلال بازی می توانندکیفیت واصالت توپ را تایید نمایند.از این رو فروشگاه گلد اسپرت تا یافتن مجدد تامین کننده های توپ های اورجینال میکاسادر ایران از فروش وارائه آن خوداری می نماید. به شما هموطنان عزیز پیشنهاد می گرددنهایت دقت را در خرید این نمونه توپ ها به خرج داده وحتما از تامین کنندگان معتبر خریداری فرمایید.

تهیه شده توسط تیم کارشناسی فروشگاه گلد اسپرت (کپی مجاز با ذکرمنبع)