تاریخچه پیدایش لوگوی میزانو

در صنعت لوازم ورزشی ،تعدادی آرم شرکت های بزرگ وجود دارند که هرجای دنیا که باشند قابل تشخیصند.مسلما دو تا از معروف ترین وشناخته شده ترین آنها آرم راه راه کمپانی آدیداس و لوگوی غول دنیای ورزش شرکت نایک می باشد.اما در دهه های گذشته لوگوی دیگری نیز محبوبیت جهانی پیدا کرده است وآن مرغ دونده (runbird)،لوگوی کمپانی میزانو می باشد.ادامه مطلب ...

در صنعت لوازم ورزشی ،تعدادی آرم شرکت های بزرگ وجود دارند که هرجای دنیا که باشند قابل تشخیصند.مسلما دو تا از معروف ترین وشناخته شده ترین آنها آرم راه راه کمپانی آدیداس و لوگوی غول دنیای ورزش شرکت نایک می باشد.اما در دهه های گذشته لوگوی دیگری نیز محبوبیت جهانی پیدا کرده است وآن مرغ دونده (runbird)،لوگوی کمپانی میزانو می باشد.

آرم زیبایی میزانو در واقع بیشتر از یک تزیین کننده کتانی ،کفش ،پوشاک های ورزشی  است که بر آنهانقش بسته است.این لوگو در واقع نشانی از رویکرد ژاپنی ها به ورزش با عنوان مفهومی نامحدود وپر از انرژی را دارد.وظیفه بیان این مفهوم آن هم در فضای کوچک با یک نشان قابل تشخیص در سال 1980 بر عهده نوبارو کونوگذاشته شد. نوبارو کونو در آن زمان مدیر بخش تحقیقات وطراحی شرکت میزانو در اوزاکای ژاپن بود.او بهترین انتخاب برای طراحی این نشان تجاری بود زیرا که تمامی دوران حرفه ای خود را از سال 1973 در کمپانی میزانو گذرانده بود.او به خوبی وبهتر از هر کسی ازوجدان کاری وفداکاری های میزانو برای ساخت یک محصول با کیفیت کاملا آگاه بود.

برای سالیان طولانی از حرف متمایز و بزرگ M به عنوان لوگو  استفاده می شد. حرف M به شکل نوارهای  راه راه تقریبا برتمامی کفش  های رانینگ وبیسبال میزانو نقش بسته بود.از لحاظ تجاری این لوگو احساس نوارهای راه راه آرم ادیداس را در ذهن تداعی می کرد.بنابراین یک لوگوی متمایز لازم بود تا دیدگاه های گرانقیمت میزانو را نمایش دهد.پس وظیفه کونو نوبارو طراحی یک آرم جدید بود که همزمان با احداث پروژه خط تولیدی جدید بایستی انجام می پذیرفت.

 

                                                          

کونو و تیمش به سرعت دست به کار شده وبلافاصله با بیش از 180 آرم ونشان طراحی شده بازگشتند.اما همه انها به دلیل عدم سادگی واینکه تا اندازه ای منحصر به فرد نبودند که نماینده نگاه جهانی میزانو به ورزش باشند،همگی رد شدند.

در خلال پروسه طولانی طراحی طی بازدیدی که کنجیرو میزانو مدیرعامل کمپانی میزانو از خط تولید جدید کارخانه داشت ،احساس کرد که برای مشارکت و هدایت افکار تیم طراحی در یک خط واحد باید سخنانی را ایراد کند.او به گروه طراحی گفت (جهان به شکلی نامحدودی در حال انبساط وتوسعه است. او انرژی راذخیره و سپس به سرعت آن را آزاد می نماید)من امیدوارم که ورزش هر روزه ببشتروبیشتر توسعه خواهد یافت ،و شرکت میزانو نیز همچنان که داردبا تمامی نیرو برای توسعه ورزش انرژی خودرا ذخیره می کند بتواند روزی تمامی قابلیت های خود را به سرعت به منحثه ظهور بگذارد.

با  سخنان الهام بخش میزانو وتاثیری که بر افکار کارکنان گذاشته شد، کونو وتیم طراحش کار کردن بر روی طرحی داینامیک وپویا که بیانگر روح در حال توسعه ورزش و بیان کننده وجود انرژی زیادی که در آن جریان داردرا،شروع به کار کردند.

این در واقع برداشتن قدمی بلند بود،اما طراحان به سختی کار می کردند تا نشانی را بیافرینند که بیان کننده این ایده باشد.کونو در حالی که در60سالگی از کمپانی میزانو بازنشسته می شد گفت:ما ایده مرغ دونده را از فضای نامحدود وانرژی موجود در کیهان الهام گرفتیم.کونو وتیمش در نهایت سه پیش طرح اولیه را ارائه نمودند که این طرح ها نیاز داشتند تا با ترکیب در لوگوی جدید به خوبی بیانگر مفاهیم موجود در سخنان مدیر عامل میزانو کنجیرو میزانو باشند.

  • مرغی دونده در حال دویدن برای بیان حرکت وتوسعه نا محدود وپویای ورزش
  • مرغ دونده به این معنا که کفش های ورزشی ما حس سرعت و احساس قدرت را درنهایت سبکی وانعطاف دارند
  • ودر نهایت مرغ دونده که احساس تناسب اندام را بهبود داده،واین قابلیت را دارد که شکل وساختمان خودش را حفظ کرده و تجلی بخش انرژی نهفته در کفش ها باشد

 

کونو نوبارو می گوید که نه تنها برای ما مهم بود که لوگوی طراحی کنیم که بازتابنده این حس ها باشد بلکه بتوانیم این احساس را در کفش هایمان اجرایی کنیم .توجه به ماهیت نشان ولوگوی که امروزه ما داریم باعث افزایش تناسب کفش های ما گردیده،و همچنین به راحتی دفرمه نمی گردند.ما همچنینفکر می کنیم همانطور که کفش های ما باعث افزایش سرعت ورزشکاران شده به همان نسبت نیز به زیبایی آنها افزوده شدت است.

                                                                

 

بعد ازبیشتریک سال کارمدوام کونو وگروه طراحیش برروی دو اصل جداگانه که تجسم مفاهیم مورد نظر کمپانی میزانوبود به توافق رسیدند.

  • دویدن که بیانگر سلامتی و ورزش بود
  • پرنده که در ژاپن نماد انساط وآزادی روح بود

قرار دادن تمامی المان ها کنار یکدیگر در یک لوگوی جذاب کاری سخت ودشوار بود اما مرغ دونده ویا runbird تا انجای که می دانیم شکل اصلی خود را در سال 1981 بدست آورد

گروه طراحی پیش از انکه در نهایت بر روی طرحی که امروزه به زیبایی و ظرافت بر روی کفش ،پوشاک ورزشی و تجهیزات ورزشی نقش بسته است بر روی صد ها طرح وشکل دیگر کار فراوانی انجام داده بود تا بلاخره به چنین لوگوی زیبایی دست یافت.

در اولین بازدید محصولات با نشان جدید میزانو ،ماساتو میزانو رییس کمپانی میزانو که در حال حاضر نیز مسولیت برگزراری المپیک 2020توکیو را نیز به عهده دارد فورا تحت تاثیر آن قرار گرفت والبته گفت که در جاهای دیگر مخصوصا ایالت متحده این پرنده را roadrunnerمی نامند و البته که کفش های ما تداعی کننده سرعت وانرژی این پرنده بسار سریع وچابک می باشد.

جای تعجب است که مرغ دونده (runbird) یک سال قبل از اینکه در ژاپن ظاهر شود در ایالت متحده به صورت بین المللی آغاز به کار نموده بود. runbird به شکل همزمان در سال 1982 برروی کفش های والیبال تیم ملی بانوان امریکا و خط تولید جدیدکتانی های رانینگ میزانو نقش بسته بود.

با این حال اولین آرم runbird کفش وپوشاک در سال 1982 کمی حجیم تر و نوارهای راه راه M پهن تر از لوگوی امروزی بود وحرف M بر مرکز runbird قرارمی گرفت.نهایتا آنه تصمیم گرفتند که حرف M را از نمای runbird حذف کرده و مثلثی معکوس را جایگزین آن نمایند. لوگوی جدید بیشتر شبیه به مرغ دونده بود.

لوگوی مدرن و امروزی میزانو در صحنه های جهانی ورزش در المپیک سئول در سال 1983 زمانی که قهرمانانی مانند کارل لوییس،استیولوییس،جو دلوچ وفلورنس گریفیت مدل های طلای خود را برروی سکوه های قهرمانی دریافت کردند نمایان شد. نشان میزانو که تداعی کننده سرعت و قدرت می باشد بارها وبارها مورد ستایش قرار گرفته و رفته رفته بر روی تمامی محصولات کمپانی میزانو از تجهیزات گلف گرفته تا کفش ولباس و غیره نقش بسته است.

امروزه این پرنده را می توان بر روی پوشاک قهرمانان طراز اول دنیا از والیبالیست فوتبالیست ،دوندگان ماراتون گرفته تا کسانی که برای اولین بار دویدن و ورزش کردن را تجربه می کنند،دید.این پرنده تنها نشان یک برند تجاری ورزشی نیست ،این نشان در واقع راهنمای کسانی است که به دنبال دست یافتن به سکوهای قهرمانی در طراز جهانی ورزش می باشند.

                                                                                     

تهیه شده توسط تیم کارشناسی فروشگاه گلداسپرت (کپی مجاز با ذکر منبع)