ده شیوه برای بالا بردن آمار دفاع روی تور در والیبال

۱- دستها را بالا بگیرید.
در زمان دفاع تور را از دست ندهید. به محض جدا شدن از زمین دستهایتان باید در محدود دفاع باشند. زمانی که منتظر دفاع هستید دستها را بالا بگیرد تا به مهاجم هشدار دهید که آنجا هستید منطقه بیشتری از تور که شما روی آن کار می کنید کمتر از آن است که آنها بتواند سرویس زن شما را ببینند.
۲- مهاجمین چه کسانی و کجا هستند؟
نمی توانبد صبر کنید تا آبشار زنها به تور نزدیک شوند و ببینند چه کسانی هستند. شماره پیراهن منطقه و نقش آنها را مشخص کنید. مثلا شماره ۶ ضربه زننده سرعتی سمت چپ جلو است. اینها را به هم دسته های خود بگویید.
۳- کنجکاو باشید - گوش کنید.
به حریف گوش کنید ببینید می توانید علامتهای پاسور را ببینید یا دستورات او را بشنوید. به خاطر داشته باشید کدام حرکت یا ضربه بازیکنان سازنده تر است. قادر به پیش بینی آنها باشید.
۴- خودتان بر مبنای موقعیت جا گیری کنید.
تنها پای تور نایستید و منتظر شوید. به بازیکنان نگاه کنید. برای دفاع آنها به منطقه لازم بروید. مثلا اگر بازیکن جلویی پاس می دهد پس مدافع او باید نزدیکتر به مرکز حرکت کند.
۵- چشمان خود را باز نگه دارید.
به خاطر داشته باشید آبشار زن بر موقعیت کنترل دارد تا ضربه اش را بزند. شما باید به خوبی توپ به حرکت های او نگاه کنید با این روش قادر به پوشش جا خالی یا سعی برای دفاع هستید.
۶- برنامه ریزی کنید.
اگر آبشار زن از شما رد شد نا امید نشوید. سعی کنید تصویر ذهنی عمل را به خاطر داشته باشید بنابراین دفعه بعد که وضیعت مشابهی را دفاع می کنید می توانید در مورد زمان بندی و موقعیت گزینی خود تصمیم لازم را بگیرید. بیشتر تیمهای خوب تنها می توانند چهار یا پنچ امتیاز خود را از دفاع بگیرد. اما در موارد بسیاری می توانید حریفان را مجبور به بیرون زدن توپ یا مستقیم زدن آن در دست دفاع کنید.
۷- عرض دفاع را افزایش دهید.
می خواهید محدوده بیشتری از تور را که قادر به پوشش دهید پس انگشتان خود را از هم بگشایید و مچ هایتان را به بیرون بچرخانید. در مقایسه با حالت بسته انگشتان این حالت می تواند پوشش شما را ۵۰٪ افزایش دهد.
۸- خم نشوید.
اگر موقعیت گرفته اید و نمی تواند راست و عرضی به سوی آبشار زن بروید، دستایتان را به سوی او چرخانده و سعی کنید فضای خالی را ببندید. این کار این فرصت را به آنها می دهد که توپ را خارج از دست شما بزنند. شما همچنان قسمتی از تور را پوشش خواهید داد و اگر آنها توپ را به داخل بزنند ممکن است خوش شانسی بیاورید دفاع شما دید و شانس بهتری برای دفاع خواهد داشت.
۹- توپ را هل ندهید.
اگر پاسور توپ را در بالای تور پاس داد شما باید آماده درگیری با مهاجم باشید انگشتان را باز کنید. هرچه می تواند از تور نفوذ کنید بازو را از آرنج قفل کنید و به محض ضربه آبشار زن آماده فشار سخت باشید. افتخار کمی در اینجای کار هست. مطمئن شوید آنها کسانی هستند که به توپ فشار وارد نمی کنند.
۱۰- فقط آنجا نایستید.
اگر برای دفاع دیر کرده اید در صدد جبران نباشد بلکه به عقب برگشته و پشت دفاع را جهت توپهای کوتاه پوشش دهید. این کار به بازیکنان باقی مانده در عقب اجاره خواهد داد برای آبشار عقب بمانند.

با تشکر وسپاس از کانال دانش والیبال