میزان مصرف نمک در بازیکنان

ورزشکارانی که تمرینان سنگین و حرفه ای انجام می دهند بقدری عرق می کنند که لایه ای از نمک روی پوست آنها تشکیل می شود در این حالت پرسش اینجاست که آیا این نمک از دست رفته بدن باید جبران شود ؟ آیا لازم است نمک اضافی علاوه بر انچه در غذای روزانه وجود دارد مصرف شود ؟یکی از نیازهای بدنی ورزشکاران نمکindex می باشد که متاسفانه ورزشکاران و مربیان درباره نحوه مصرف آن اطلاعات چندانی ندارند.

بدیهی است نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است.

این ماده به مقدار محدود مورد نیاز بوده و مصرف متعادل آن لازم است. به طور مثال هنگام اسهال و استفراغ یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم با مصرف کمی‌نمک می‌توان املاح از دست رفته بدن را جبران کرد.

در حال حاضر مصرف نمک که خصوصا در غذاهای آماده به میزان زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد درغذای ورزشکاران بیش از حد معمول و بالاست.

توجه به این نکته ضروری است که در صورتی که نمک به مقدار مناسب مصرف شود و کلیه‌ها هم سالم بوده و عملکرد خوبی داشته باشند نمک مورد نیاز بدن تامین می‌شود، اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور یا اختلال در کارکرد کلیه‌ها یا یکی از سیستم‌های مربوط به دفع، نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام یا قسمت‌هایی از بدن می‌کند. مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل موثر بر افزایش فشار خون و بروز بیماری‌های قلبی – عروقی بویژه در افرادی که سابقه این بیماری‌ها را در خود یا خانواده دارند، است. طبق تحقیقات، مشخص شده است که دریافت زیاد نمک،‌ اثرات مضری بر سلامت انسان دارد. در واقع نمک مانند یک شمشیر دو لبه است که کمبود ان در بدن می توان فاجعه بار باشد و به کما و مرگ منتهی شود و زیادی آن نیز می تواند فاجعه ای بیشتر را بوجود اورد.

منبع : کانال دانش والیبال در تلگرام