پشتیبانی

کفش های ورزشی سنگین تا چه حد سرعت شما را کند می نمایند؟ | فروشگاه گلد اسپرت

کفش های ورزشی سنگین تا چه حد سرعت شما را کند می نمایند؟

کفش های سنگین به واسطه سوزاندن انرژی بیشتر در سرعت های خاص حرکت تان را کند تر می کنند.اما دقیقا تا چه میزان؟

مطالعات مربوط به دهه هشتاد میلادی نشان می دهند که به ازای هر 100 گرم وزن اضافه هر کفش در حدود یک درصد بیشتر انرژی سوزانده می شود وچون از لحاظ توریک سرعت دویدن ومصرف انرژی با همدیگر در تناسب می باشند پس یک درصد افزایش وزن کفش بیشتر یعنی یک درصد زمان بیشترویا همان سرعت کند تر.

اما این ادعا در عمل کمتر مورد امتحان وبررسی گرفته شده است.بنابراین یک تیم در ازمایشگاه Rodger Kram’s Locomotion  در دانشگاه کلرادو بولدر که توسط یک محقق به نام wouter hocgkamer Dr. اداره می شود تصمیم به تحقیق در خصوص این مساله گرفت.

در این مطالعه از کفش های مسابقه ای اصلاح شده نایک زوم مدل zoom streak 5 با وزن پایه نهایتا 200گرم (بسته به سایز)استفاده گردید.در برخی از کفش ها وزنه های کوچک هدایت کنندهای در قست زبانه کفش دوخته می شد تا 100گرم به وزن کفش اضافه نماید.درحالیکه در بقیه کفشها،این وزنه ها در قسمت زبانه و همچنین کناره های کفش دوخته می شود تا در حدود 300 گرم به وزن کفش اضافه گردد.

در تحقیق قبلی دریافته شده بود که افراد اغلب هنگامی به وزن کفش ورزشی توجه می کنند که آنها را در دست گیرند نه زمانی که آن را می پوشند.بنابراین محققین  یک عدد شتاب سنج (جایگزین وزنه تا داوطلبان متوجه اضافه وزن کفش نشوند) با وزن 6/4 گرم  را به کفشها اضافه کردند و به داوطلبان گفتند که این کفش ها کاملا مطلوب می باشند.سپس محققین باید کفش ها را به افراد پوشانده وسپس در می آوردند.در نتیجه فقط یکی از 18 داوطلب تفاوتی را در کفشها متوجه شد.آن هم چون دارای پاهای پهنی بود و متوجه شد بند کفش ها در مدل های سنگین تر کوتاه تر شده اند.

هر فرد تحت تحقیق  مجموعه های از تست ها را با تردمیل جهت ارزیابی میزان مصرف انرژی در یک فاصله مشخص را(running economy) انجام داد.این آزمایش نشان می داد هر فرد در شرایط سرعت استاندارد چه مقدار انرژی را سوزانده است.در واقع این عدد مشابه مصرف بنزین یک خودرو بر حسب لیتر در 100 کیلومتری می باشد.سپس مجموعه ای از آزمایشات ثبت زمان درمسیرهای 3000متری در روزهای جداگانه انجام پذیرفت .قابل ذکر است که هر بار کفش ها متفاوت بودند.

همانطورکه انتظار می رفت نتایج نشان می داد که درصد مصرف انرژی با اضافه شدن هر صد گرم وزن اضافه تا حدود 11/1درصد بدتر گردیده است. زمان های ثبت شده در آزمایشات 3000متری نیز تا 78/0در صد برای هر100گرم افزایش می یافت.این نتایج از این تئوری حمایت می نماید که تغییرات در میزان مصرف انرژی  به طور نسبی در تغییرات زمان مسابقات ( به طور مثال مسابقات دومیدانی) انعکاس می یابد در واقع مصرف انرژی بیشتر به نسبت مشخص زمان طی کردن مسیررا افزایش می دهد.از دیدگاه تحقیقاتی این به ان معناست که اگر مبادرت به انجام فعالیت های در آزمایشگاه نمودید که باعث تغییرات در نحوه مصرف انرژی گردد به طور منطقی می توانید نتیجه گیری نمایید که این عامل حتما تغییر دهنده عملکرد مسابقه نیز می گردد.

اما اکنون سوال اینجاست که چرا درصد میزان مصرف انرژی با تردمیل (11/1درصد) با هنگام دویدن در مسیرهای 3000متری (78/0 درصد)متفاوت است ؟ با علم به  این مساله که ما می دانیم که سرعت دویدن با تردمیل کمتر از سرعت دویدن در مسیر 3000متری بوده است. آیا ممکن است که اثرات وزن کفش بستگی به این داشته باشد که شما با چه سرعتی می دوید؟به عبارتی بله ،در یک مطالعه که در مورد اثرات وزن کفش بر روی میزان مصرف انرژی هنگام دویدن در سرعت های مختلف انجام پذیرفت اثرات کمتری رادر سرعت های بالاتر دیده شد.

محققان خاطر نشان می کنند که رکورد ماراتن جهانی در حال حاضر 2:02:59 برای کفش های وزن 230گرم صورت گرفت است . بنابراین با کسر 100گرم از وزن کفش  به لحاظ تئوری وبا توجه به تحقیقاتی انجام شده  (در 78/.در صد در هر100گرم) 5:57 ثانیه از رکورد فوق کاسته می شود. جالب است بدانید که با  کسر کل وزن کفش می توان به رکورد  به 2:12 در دوی ماراتون دست یافت .

در اینجا یک مشکل وجود دارد. آیا می توان کفش را که وسیله  حیاتی برای راحتی وایمنی یه ورزشکار است حذف نمود.طبق تحقیقاتی که پیشتر توضیح داده شد است می توان درصد مصرف انرژی  را به بیش از 3 الی 4 درصد کاهش داد.درواقع همانطور که در تحقیق دیگر ازاین آزمایشگاه  نشلن داده شد می توانید به رکوره های بهتری بدون استفاده از کفش ها برسید.بله از طریق پوشاندن سطح زمین با لایه 10میلی متری از ماده EVA ،ماده ای  ای که زیره کفشهای دو وپیاده روی از آن ساخته می شود.

بنابراین اگر در این فکر هستید که با حذف کامل کفش رکورد دو ماراتون را به 2 ساعت نزدیک کنید لازم است که یک مسیر کاملا پوشیده با ماده EVA  داشته باشید یعنی در حدود 1010 کیلومترمربع !!

در اینجاست که به اهمیت و اساس کفش های با وزن سبک برای دوندگان و ورزشکاران پی خواهیم برد. حتی در مصارف روزانه هرچه که از کفش های سبک تر استفاده نمایید مسلما انرژی کمتری از دست داده وقادر خواهید بود که مسافت های بیشتری را با شادابی وطراوت طی نموده بدون اینکه سریع احساس خستگی نمایید.البته قابل ذکر است که این خصیصه مهم را فقط می توان در کفش های ورزشی استاندارد و تولید شده توسط شرکت های معتبر یافت .

تهیه گردیده توسط تیم کارشناسی فروشگاه گلد اسپرت