چه زمانی باید اقدام به تعویض کفش های ورزشی خود نمایید؟

شاید کفش های ورزشی تان ظاهرخوبی داشته باشند و حتی یک سوراخ هم در آنها دیده نمی شود! حتی احتمالا عاشق  آنها شده اید و فکر می کنید تا ابد باید در کنار شما بمانند! پاسخ این سوال را ازدکترمایکل لاوو مدیر سابق بخش پزشکی ورزشی بیماری های پا از آکادمی امریکا بشنوید.

سوال : چگونه باید تشخیص داد یک کفش فرسوده گردیده و نیاز به تعویض شدن دارد؟

پاسخ : مهمترین واصلی ترین قسمت یک کفش رشته های ورزشی مانند والیبال ،بسکتبال ،هندبال،تنیس و پیاده روی ،دو و غیره لایه میانی تخت کفش می باشد که امروزه از ماده ای به نام E.V.A یا POLYURETHANE ساخته می شود. این ناحیه اولین بخش از کفش است که شروع به فرسوده شدن می کند. زیره یا کف کفش از ماده ی محکم فیبر کربن ساخته می شود که بسیار در برابر سایش مقاوم است. اما لایه میانی زیره یک ماده تراکم پذیر وجاذب ضربه است که بعد از مدت زمانی معین استفاده و به دلیل تکرار زیاد در فشرده شدن، خاصیت برگشت پذیری به حالت اولیه خودرا از دست می دهد. این عمل در همه کفش های استاندارد و مخصوص هر رشته ورزشی پیش می آید و ربطی به برند،مارک وکشور سازنده نداشته و از خواص ماده E.V.A می باشد. البته باید خاطرنشان کرد که فواید این ماده بسیار بیشترارزشمند تر از این به ظاهر عیب آن می باشد.کاهش خاصیت تراکم پذیری این لایه از زیره کفش نه تنها قابلیت جذب ضربه واسترس های وارده به پا راکاهش می دهد بلکه با عث می گردد که پاها  با همدیگر در یک سطح قرار نگرفته و در واقع یک نوع نا ترازی در پاها واندام ورزشکار به وجود بیاید.

کفش های پیاده روی ودویدن را باید در ازای طی مسافت بین 600تا 800 کیلومتر تعویض نمود.البته این امر به وزن و سایز فرد استفاده کننده دارد. مسلما دونده های سنگین وزن بایستی زودتر کفش خود را تعویض نمایند.

کفش های بسکتبال و والیبال نیز از همین ماده E.V.A ساخته می شوند که بر اثر فشار واسترس مداوم قابلیت ریباند خود را از دست می دهند.کاهش این قابلیت بستگی به مدت زمان استفاده این ورزشکاران از کفش ها را دارد.با فرض اینکه این بازیکنان سه ساعت در روز وهر هفته 6 روز (60 ساعت در ماه )را تمرین یا بازی می کنند بایستی هرفصل کفش خود را تعویض نمایند.

آسیب های که به دلیل عدم تعویض به موقع کفش دیده شده است شامل مواردی مانند خراشیدگی ساق پا ،تشکیل میخچه در پاشنه،التهاب کف پا و بعضا شکستگی و پیچ خوردگی پاها می شود.در مقایسه با هزینه های پزشکی ،درمانی ومدت زمانیکه به دلیل آسیب دیدگی یک ورزشکار از دست می دهد،خرید یک کفش جدید صرف هزینه آنچنان گزافی نمی باشد.

منبع : aapsm.org
تهیه وترجمه : تیم کارشناسی گلداسپرت

تحلیل کارشناسان گلد اسپرت:

خریدوتهیه کفش های اورجینال ورزشی قطعا بسیار بستگی به وضعیت مالی یک ورزشکار وحامیان مالی آنها دارد.مسلمادراطراف ما وشما هستند ورزشکاران واستعدادهای که حتی توانایی تهیه یک کفش مناسب را ندارند .حال اگر بخواهند به موقع آن را هم تعویض نمایند خود مسئله ی دیگریست. هدف ما از تهیه  این مقاله تشویق به خریدهای بیشتر و یا عدم آگاهی ازتوانایی مالی بعضی از ورزشکاران عزیز نیست.هدف ارائه واطلاع رسانی درخصوص اهمیت کفش ودیگر وسایل حفاظتی برای ورزش و ورزشکار می باشد.چه بسا افرادی که در همان شروع دوره ورزشی خود به دلیل آسیب دیدگی بلافاصله  از میدان رقابت  خارج گشته و ضمن اینکه توانایی خودرا برای همیشه از دست می دهند ،جامعه ورزش نیزاز وجود ورزشکاری مستعد محروم می گردد. مجموعه گلد اسپرت تمام کوشش خود را در ارائه کفش های اورجینال واستانداردبا قیمتی مناسب به ورزشکاران عزیز انجام داده وادامه می دهد.ما مفتخریم که بعضی ازکفش های مجموعه خود را با تخفیفات ویژه به  ورزشکاران عزیز ارائه نموده ایم وامیدواریم که در این راه خدمتگزار شما عزیزان و ورزش دوستان باشیم.