روانشناسی،مربیان موفق

-به عنوان یک مربی، شما راهنمای منطق و هیجان هستید. شما باید توانایی تکنیکی و اصول تاکتیکی را بلد بوده و به بازیکنان انتقال دهید. از سویی دیگر شما باید به بازیکنانتان کمک کنید تا احساسات مطلوب به عملکردهای بالا و حرفه ای را فراخوانی کنند. در دنیایی که بخشی از آن علم، بخشی هنر و بخشی دیگر تئاتر است، نیمی از وجود شما باید معلم باشد و نیم دیگر چیرلیدر.

 پ ن: چیرلیدر به افرادی اطلاق می شود که از کنار زمین ورزشکاران خود را تشویق می کنند، چیزی شبیه لیدر تماشاگران.

-سختکوشی بدون انجام کارهای صحیح و درست هیچ ارزشی ندارد. عادت های بدی که در تمرینات تکرار می کنید بیش از اینکه شما را به سمت اهدافتان هدایت کنند، موجب دوری از آنها خواهند شد.

 

- شخصی کردن بازخوردها:

✔️ هفته پیش یکی از والیبالیست های بزرگسال که دچار افت انگیزه و تخریب اعتماد به نفس شده بود با من تماس گرفت. بعد از مصاحبه تشخیصی، مشخص شد که دلیل این افت انگیزه و اعتماد به نفس، این بوده که سرمربی مدام داره اون رو با هم پستی و هم بازیش در تیم مقایسه می کنه.
👈 یکی از سریعترین راه های از بین بردن انگیزه بازیکنان و انسجام تیمی این است که بازیکن را با هم تیمی اش قیاس کنید. این قبیل بازخوردها موجب عصبانیت بازیکن شده و ناخواسته وارد یک حس رقابت با هم تیمی خود می شود که درنهایت انسجام تیم شما را نیز به خطر خواهد انداخت.

🔍 سعی کنید در حین قیاس، از بازیکنان تیم دیگر استفاده کنید و در انتخاب کلمات خیلی دقت کنید.

مثلا به جای:
🔹 مریم ببین، کوثر (هم تیمی) چقدر دقیق اسپک میزنه، سعی کن مثل اون بزنی.

از جمله زیر استفاده کنید:

🔹 مریم جان فکر می کنی شماره 10 اون تیم چطور اون اسپک دقیق رو زد؟ تو مهارت و استعدادهایی داری که میتونی حتی بهتر از اون اینکار رو انجام بدی.

هاشم فعال (مشاور و روانشناس)