سوالات متدوال در مورد کفش والیبال

چه چیزی یک کفش را به کفش مخصوص والیبال تبدیل می کند؟

۱.چه چیزی یک کفش را به کفش مخصوص والیبال تبدیل می کند؟

مهم ترین ویژگی که یک کفش را به کفش مخصوص والیبال تبدیل می کند، وجود لایه لاستیکی چسبنده در زیر کفش است، که باعث ایجاد کشش و چسبندگی بی نظیر در انجام حرکات و مهارت های یک ورزشکار می شود. بعلاوه اینکه کفش های والیبال برای انجام حرکات انفجاری در مسیرهای کوتاه طراحی شده اند تا به بازیکن والیبال این اجازه را بدهد عکس العمل سریع تری به نمایش بگذارد. در آخر باید بگوییم، وجود لایه های نرم کننده و ضربه گیر در جلوی کفش به دفع فشار و جذب مناسب تر و ایمن تر فشارهای حاصل از پرش های مداوم بازیکن والیبال کمک بسیاری می کند.

۲. تفاوت بین کفش های Asics  و Mizuno  در چیست؟

کفش های Asics نسبت به Mizuno  پهنای بیشتری دارند. طراحی هر وک مارک طی گذشت هر سال متنوع تر، بروزتر و جذاب تر می شود، اما اصولا کفش های میزانو از چرم بیشتری ساخته شده اند و دوام آنها بیشتر است. از طرفی کفش های Asics  از تورهای بیشتری در طراحی اجزای خود بهره برده است تا عمل تنفس پا را بهتر کند. از بهترین مدل هر کدام می توان به Wave Lighting  میزانو و Asics Gelupcourt  اشاره کرد.

۳. چرا برخی از کفش های والیبال گران تر از بقیه محصولات هستند؟

تفاوت اصلی در قیمت کفش های والیبال تکنولوژی و نوع تولید است. هر کفش والیبال دارای تکنولوژی مخصوص به خود است که در قالب طراحی خاص به ورزشکاران و دوستداران والیبال ارائه می شود. کفش های Mizuno  از جمله این کفش ها هستند، محصولات میزانو از تکنولوژی های پیشرفته زیادی بهره می برند. از طرفی، قیمت تکنولوژی، زمان، تحقیقات و آزمایشات انجام شده بر روند تولید، تاثیر زیادی بر دشواری خط تولید کفش دارد، که تمامی این عوامل قیمت را نیز بالا نی برد. تمامی کفش های والیبال موجود در سایت مارکتستان با ارائه تکنولوژی های پیشرفته با قیمت های مقرون به صرفه به کاربران ارائه می شوند. برای اطلاعات بیشتر با مشاوران ورزشی مارکتستان تماس بگیرید.

۴. وزن یک کفش والیبال چقدر است؟

اصولا کفش های والیبال مخصوص بانوان بین ۲۶۰ تا ۳۱۲ گرم و کفش والیبال مخصوص آقایان بین ۳۱۶ تا ۴۲۶ گرم وزن دارند؛ اما باید بدانید که وزن کفش به نوع ساخت، مدل، اندازه پا و کارخانه تولید کننده بستگی دارد. البته در قسمت توضیحات مربوط به هر نحصول می توانیو وزن آنرا نیز مشاهده کنید.

۵. چرا کفش های والیبال معمولا زیاد پهن نیستند؟

در این زمینه با بررسی تکنولوژی های پیشرفته، بیشتر کارخانجات و تولیدکنندگان، کفش پهن تولید نمی کنند. به احتمال زیاد پهنی کفش بر عملکرد بازیکن والیبال تاثیر منفی می گذارد. کفش های Adics  در قسمت پنجه پاها کمی از کفش های میزانو پهن تر هستند. پس اگر از کفش زنانه والیبال استفاده می کنید، بهتر است انواع مردانه را خریداری کنید!

۶. آیا کفش والیبال مخصوص نوجوانان و جوانان وجود دارد؟

در حال حاضر تنها دو کمپانی Mizuno  و Asics  حمایت خوبی از ورزش والیبال به نمایش گذاشته اند و محصولات متنوعی برای تمامی گروه های سنی بخصوص نوجوانان و جوانان تولید کرده اند.

۷. چه چیزی کفش والیبال را از کفش بسکتبال یا سایر محصولات مشابه متمایز می کند؟

ظاهر کفش های والیبال شباهت زیادی به کفش های بسکتبال دارد، اما در سطح زیرین تفاوت زیادی دیده می شود. قسمت تحتانی کفش های والیبال از لاستیک بخصوصی درست شده است. این لاستیک برای این طراحی شده است که بازیکن والیبال براحتی بتواند چسبندگی خوبی با کفپوش سالن ایجاد کند. این چسبندگی باعث می شود بهتر و با اطمینان بیشتر بر پاها تکیه کنید و حرکات مختلف در عکس العمل های والیبال را بهتر انجام دهید. از طرفی این نوع کفش احتمال ایجاد مصدومیت در قوزک پا را کاهش می دهد. جنس تحتانی کفش های والیبال طوری است که به پوشش سالن ورزشی آسیب نمی زند و بر روی آن خط نمی اندازد.
از طرف دیگر، قسمت میانی کفش مخصوص والیبال برای حمایت از قوس پا طراحی شده اند. یک بازیکن والیبال در بیشتر اوقات بر روی پنجه و قوس پای خود تکیه می کند، چراکه باید عکس العمل سریعی از خود نشان دهد. اما کفش های بسکتبال طوری طراحی شده اند که دویدن به سمت جلو را راحت تر کنند. یک کفش والیبال باعث ایجاد پایداری و استقامت در حرکات جانبی می شود.
تمامی این حرکات استرس و فشار زیادی بر قسمت میانی پا وارد می کند، و این ناحیه از پا سهم بیشتری از نیروی عکس العمل را جذب می کند. به خاطر وجود این استرس ها، قسمت میانی کفش والیبال باید در عین محکم بودن انعطاف پذیری زیادی داشته باشد.  اصولا، این ویژگی با وجود نوعی فوم امکان پذیر می شود. در کفش های پیشرفته تر، این فوم با ژل یا سیستم نرم کننده هوا تلفیق داده شده است تا بازده کفش را بالا ببرد. وجود هر کدام از این امکانات به کارخانه تولید کننده کفش بستگی دارد.
قسمت بالایی کفش های والیبال معمولا از نایلون و اجزای تور مانند تشکیل شده است. این اجزا طوری طراحی شده اند که سبک باشند و به هوا اجازه دهند به قسمت های داخلی راه پیدا کند، عرق پا را خشک کرده و آنرا خنک نگه دارد.

۸. آیا می توانم کفش والیبال را برای انجام کارهای دیگر بپوشم؟

لاستیک تحتانی کفش والیبال بسیار نرم است، و پوشیدن کفش والیبال در محیط های سفت و خشن مانند سنگ فرش یا آسفالت خیابان باعث پارگی سریع کفش می شود. بنابراین، در اولین فرصت بعد از پایان تمرین یا مسابقه، قبل خروج از سالن ورزشی، کفش های والیبال را درآورده و کفش دیگری به پا کنید.

۹. یک کفش والیبال چقدر دوام می آورد؟

با رعایت شرایط استاندارد (استفاده تنها در سالن ورزشی)، جایی که کفش والیبال برای تمرین یا مسابقه ۴ الی ۵ روز در هفته استفاده می شود، این کفش والیبال باید یک فصل کامل از رقابت ها را با شما همراهی کند (حدود ۱ سال). متداول ترین نشانه عدم بازدهی یک کفش والیبال این است که قسمت پوشش دهنده قوزک پا ضعیف تر می شود و در حین بازی محکم به پا نمی چسبد. قسمت تحتانی نیز به مرور چسبندگی خود را از دست می دهد.

۱۰. کفش والیبال چگونه تناسب خوبی با پا برقرار می کند؟

این نوع کفش باید طوری در پا قرار بگیرد که پا براحتی بتواند حرکت کند، اما خود پا در کفش تحرک چندانی نداشته باشد، همان قانون همیشگی در خرید کفش را رعایت کنید؛ بین انگشت بزرگ پای خود و نوک کفش یک بند فاصله بگذارید – قطعا این نوع کفش تناسب خوبی با پا دارد. 
 
منبع : مارکستان